ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ


Пошук
у тексті
статей
логіка:
А  Б  В  Г  Ґ  Д  Е  Є  Ж  З  И  І  Ї  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ю  Я  
Том (Україна - Українці) Кн. 1    Том (Україна - Українці) Кн. 2
Гасла
(пошук у заголовках)
логіка:

ПІНЗЕЛЬ ЙОГАН-ГЕОРГ

  Бібліографічне посилання: Александрович В.С. ПІНЗЕЛЬ Йоган-Георг [Електронний ресурс] . URL: http://www.history.org.ua/?termin=Pinzel_J (останній перегляд: 29.03.2024)
ПІНЗЕЛЬ ЙОГАН-ГЕОРГ

ПІНЗЕЛЬ Йоган-Георг (Pinzel Johann Georg; р. н. невід. – п. між 16.09.1761 і 24.10.1762) – скульптор, найвизначніший представник західноукраїнського середовища майстрів скульптури пізнього бароко. Найправдоподібніше, походив із Чехії, його індивідуальна манера виводиться від визначного празького скульптора поч. 18 ст. М.-Б.Брауна та майстрів його кола. Не виключено, що з'явився при бучацькому дворі М.Потоцького разом з архіт. Б.Меретином чи завдяки йому перед кінцем 1740-х рр. Перше документальне свідчення про П. – у Бучачі від 13 травня 1751 при його одруженні з удовою Маріанною-Єлизаветою Кейт. Очевидно, родина постійно жила в місті, де охрещені сини митця Бернард (1752) та Антоній (1759).

Професійна діяльність П. простежується від 1750, коли він виконав у Бучачі придорожну фігуру св. Яна Непомука (збережена фрагментарно), а наступного року – аналогічну Непорочного Зачаття Богородиці (втрачена). Очевидно, бл. 1752 працював над скульптурним ансамблем будованої за проектом Б.Меретина Ратуші в Бучачі, тематичну основу якого складали подвиги Геракла (знищений у пожежі, збереглися фрагменти). До 1-ї пол. – серед. 1750-х рр. слід зарахувати також відомий нині вже тільки частково скульптурний ансамбль костьолу місіонерів у Городенці, над яким так само працювали й ін. різьбярі, насамперед гол. вівтар костьолу з монументальними фігурами святих Анни, Єлизавети та Йоакима і двох ангелів (Львівська галерея мистецтв).

У 2-й пол. 1750-х рр. фіксується активність П. у Львові. З-перед кінця 1756 і до квітня 1757 разом зі скульп. Я.-Є.Гертнером він працював над вівтарями святих Фелікса Валуа та Яна де Мата для костьолу тринітаріїв. 1759–60 виконав фігури святих Льва, Афанасія і скульптурну групу св. Юрія на фасаді собору святого Юра у Львові. У травні–серпні 1761 майстер разом із помічником А.Штилем отримував плату за два невеликі вівтарі для парафіяльного костьолу в Монастириськах, робота над якими є останнім відомим слідом його діяльності.

Правдоподібно, учнем П. був найвизначніший львів. скульптор 2-ї пол. 18 ст. М.Полейовський, який згадував про своє навчання в майстрів, померлих на службі у М.Потоцького.


Література:
  1. Hornung Z. Majster Pinsel snycerz karta z dziejów polskiej rzeżby rokokowej.Wrocław, 1976
  2. Krasny P., Ostrowski J. Wiadomości biograficzne na temą Jana Jerzego Pinsla. "Biuletyn historii sztuki", 1995, N 3–4
  3. Александрович В.С. Архітектура, образотворче та декоративно-ужиткове мистецтво. В кн.: Історія української культури, т. 3: Українська культура другої половини ХVII – ХVIII століть. К., 2003.

Посилання:
  • БАРОКО
  • БУЧАЧ
  • ГОРОДЕНКА
  • ЛЬВІВ
  • ЛЬВІВСЬКА ГАЛЕРЕЯ МИСТЕЦТВ
  • МОНАСТИРИСЬКА
  • РАТУША В БУЧАЧІ
  • СОБОР СВЯТОГО ЮРА У ЛЬВОВІ

  • Пов'язані терміни:
  • ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ КРАЄЗНАВЧИЙ МУЗЕЙ
  • ЛЬВІВСЬКИЙ МУЗЕЙ ІСТОРІЇ РЕЛІГІЇ
  • РАТУША В БУЧАЧІ
  • ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ КРАЄЗНАВЧИЙ МУЗЕЙ
  • ЮРА СВЯТОГО СОБОР У ЛЬВОВІ


  • (тексти та зображення доступні на умовах ліцензії Creative Commons
    із зазначенням авторства — розповсюдження на тих самих умовах)