Бібліографічне посилання: Ричка В.М.
КЛИМЕНТ I РИМСЬКИЙ [Електронний ресурс] // Енциклопедія історії України: Т. 4: Ка-Ком / Редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. НАН України. Інститут історії України. - К.: В-во "Наукова думка", 2007. - 528 с.: іл.. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Klyment_I_Rymsky (останній перегляд: 29.03.2024) Енциклопедія історії України ( Т. 4: Ка-Ком ) в електронній біблотеці
КЛИМЕНТ I РИМСЬКИЙ
КЛИМЕНТ I РИМСЬКИЙ (Clemens Romanus, кін. 1 в.) – отець церкви, святий (день пошанування правосл. церквою – 25 листоп. (за ст. ст.)). Четвертий папа Римський після св. ап. Петра, учень св. ап. Павла. Прийняв мученицьку смерть в античному Херсонесі Таврійському, де відбував заслання за імп. Марка Ульпія Траяна (98–117). Мощі священномученика були віднайдені просвітителем слов'ян Кирилом Філософом (див. Кирило та Мефодій) 860 й покладені в соборній церкві апостолів Петра і Павла в Херсонесі. Наприкінці 867–868 ч. останків була перенесена до Риму, в дарунок папі Адріану II. За переказом 989, вертаючися з походу на Корсунь (див. Корсунський похід Володимира), вел. кн. київ. Володимир Святославович перевіз мощі св. К. до кафедрального собору Богородиці (Десятинної церкви). Щороку, 30 січ., в день віднайдення св. мощей Кирилом Філософом, тут читалося "Слово на перенесення мощей св. Климента". Пошанування К. мало велике значення для утвердження християнства у Києві. Анонімне "Слово на оновлення Десятинної церкви" порівнює К. до "церковного сонця" й стверджує, що з принесенням св. мощей до Києва це місто наповнилося благодаттю й стало у Київській Русі найславнішим з усіх ін. Хоча від поч. 90-х рр. 11 ст. спостерігався занепад тоді вже надто "латинського" культу св. К., мощі останнього протягом усього давньорус. періоду зберігали значення однієї з найголовніших київ. реліквій. Саме на це посилався черніг. єпископ Онуфрій на Київському церковному соборі 1147, обґрунтовуючи право місц. ієрархів самостійно обирати кандидата на київ. митрополичу кафедру (див. Київські ієрархи). |